• slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Hvilken Yoga form skal jeg vælge?

Få her et overblik over de forskellige yoga former vi tilbyder

Hatha yoga

Hatha yoga er betegnelsen for al fysisk yoga. Men her i vesten er det også blevet en betegnelse for den mere klassiske yoga form, med vægt på de klassiske stillinger og en lige blanding af stående, siddende og liggende stillinger. Vi øver os i at holde vores opmærksomhed inde i kroppen, at være tilstede i kroppen, i bevægelsen, i nuet. Pranyama vil ofte indgå i en Hatha yoga klasse. Her kan alle være med, både begyndere og øvede.

Flow yoga

Flow yoga er betegnelsen for den mere dynamiske, yang prægede yoga. Her er der lagt mere vægt på de stående, styrkende yang stillinger, som arbejder på musklerne og deres opbygning, imens at du bliver guidet igennem et blidt flow, hvor åndedrættet, kroppen og sindet, bliver som et. En dans imellem Shiva og Shakti, Yin og Yang. Det feminine og det maskuline..

Yin yoga

Yin yoga er ren fordybelse. Ren forkælelse. I Yin yoga arbejder vi med kroppens yin væv. Kroppens facia. Vi bevæger os langsomt ind i et stræk og ligger i 3-7 minutter i hver stilling. Hvorefter vi mærker effekten, giver os selv tid til at fordybe os og være med det som er. Uden at flytte os. Siddende og liggende stillinger.

De-stress yoga

Destress yoga Til Destress yoga kombinere vi restorative stillinger, som er blide yoga stillinger hvor vi putter os godt ind i tæpper og støtter godt op omkring os med puder, tæpper og blokke, for at få den bedste støtte. Ikke bare i yoga stillingerne, men også støtte til vores psykiske krop. Vores følelser har en indvirkning på vores smerter og ømheder og ligger vi i yoga stillinger hvor vi mærker denne støtte, samtidig med at vi arbejder med åndedrættet, kan det berolige vores nervesystem. Så vi bliver afspændte fysisk, men også psykisk. Vi kombinerer timen med brug af bolde, hvor vi går ind og løsner for og massere bindevævet/Faciaen rundt om i kroppen. Så væsken igen kan flyde frit igennem os.

Kundalini yoga

Kundalini yoga Kundalini Yoga er en aktiv og dynamisk form for Yoga, som består af kropsøvelser, åndedrætsøvelser, meditation og mantra. Kundalini betyder vitalitet/livskraft og Kundalini Yoga handler om at øge flowet af denne vitalitet i kroppen, således vi kommer "ud af hovedet" og ned i kroppen. Åndedrætsøvelser og mantraerne hjælper os til at holde vores opmærksomhed i nuet. I Kundalini Yoga undervises der ud fra forudbestemte yogasæt (kaldet Kriya), hvert sæt består af mellem fem og tyve øvelser. Forskellige kriyaer fokuserer på forskellige dele af kroppen og psyken. Der findes eksempelvis kriyaer for at styrke ryggen, for at forbedre immunforsvaret eller for at balancerer forskellige følelsesmæssige tilstande. Hver kriya afsluttes med afspænding og meditation. Denne enkle og vitale form for Yoga kaldes også Hverdagens Yoga og bevidsthedens Yoga. Folk føler sig mere nærværende, mere bevidste og tilstede I deres egen krop efter at have prøvet Kundalini Yoga. Kundalini Yoga er for alle uanset alder og niveau.

Mindfulness

Mindfulness betyder bevidst nærvær eller fuld, vågen opmærksomhed på kroppen eller sindets indhold, som tanker, følelser, stemninger, som mødesuden at dømme, tolke eller vurdere men med accept og tillid. Mindfulness meditation og øvelser kan være en støtte til at udvikle evnen til at blive nærværende og komme i kontakt med sin krop og sine sanser være i kontakt med nuet - og blive opmærksom på og kunne give slip på bekymringstanker og fastlåste mønstreskabe balance mellem sind, krop og ånd - psykisk forløsning, afspænding og stabilititet nærme sig kernen i sig selv – det nærvær som er til stede, når kroppen og sindet er stille, bag tanker, følelser og fornemmelser. kultivere et kærligt forhold til sig selv og andre og være mere neutralt observerende end vurderende og dømmende. Mindfulness er at være fuldt, bevidst tilstede med det, som er. Præcis som det er, øjeblik for øjeblik og undervisningen giver gennem guidede mindfulness øvelser mulighed for at stifte bekendtskab med og få egne oplevelser med forskellige teknikker ogtilgange. Alle kan være med. I undervisningen veksles mellem grundtræning med fokus på åndedræt, kropsnærvær og en åben, rummelig opmærksomhed og mindfulness øvelser med fokus på at udforske f.eks tanker, følelser, sanseindtryk, hjertefølelser, egenomsorg eller kærlig venlighed

Astanga

giver dig ikke kun en stærk og let krop men også et fokuseret, roligt sind og en dyb følelse af vitalitet. Systemet er kendetegnet ved serier med en flydende sekvens af gradvist mere udfordrende stillinger, hvor bevægelserne knyttes sammen af et specifikt åndedræt. Skridt for skridt lærer du de grundlæggende teknikker og stillinger i første serie.

Strong

I strong arbejder vi kun med styrke. Vi bruger blok og vægte til at arbejde musklerne godt igennem. Du kan forvente en intensiv og hård træning!

Pranyama

Pranyama er betegnelsen for de åndedræts øvelser som ofte bliver lavet i yoga. Her går vi ind og balancere og renser de nardis/energi baner som løber igennem hele vores krop. Dette er ens for alle. Alle har disse nardis/energi baner løbende igennem hele deres krop og flere tusinder af dem.

Yoga Rejser

Yoga Rejser

Hold din Yoga ferie med stil. Klik her og læs vores aktuelle tilbud og tilmeld dig med det samme ved at kontakte os.
Yogaterapi & Behandlingsforløb

Yogaterapi & Behandlingsforløb

Yoga terapi er for dig som måske har været nede med stress eller har haft en depression.
Ugeskema

Ugeskema

Få et overblik over aktuelle aktiviteter. Se her og få et overblik med vores ugeskema hos UpDogYoga.
Yoga Online

Yoga Online

Her kan du dyrke yoga online hjemme i din egen stue når du har tid til det. Besøg www.yogavivo.dk/updogyoga.